IPADIT TEHOKÄYTTÖÖN

Taso: Noviisi / Edistynyt – kesto 10 – 55 h.

Tässä kokonaisuudessa siirrytään tablettien avulla yhteisöllisiin oppimisympäristöihin ja pääset pohtimaan, mitä iPadilla voi tehdä koulussa. Useat ohjeet löytyvät linkkien takaa sivustoilta, joiden tekijät ovat kokeneita viestintävälineiden käyttämisessä koulun arjessa. Voit hyödyntää näitä sivustoja moneen muuhunkin kuin iPadien opiskeluun. Kokonaisuuden lopussa on vielä listattu linkkejä, joissa piisaa ideoita ja neuvoja iPadien käytössä. Jaksot: 1. Kirjoitetaan yhteistä dokumenttia, 2. Tehdään video, 3. Tehdään animaatio.

  • Välineet: iPad tai iPad mini
  • Lisäosat: Apple TV (Sormeilua -kirjanen s. 9)
  • Sovellukset: iMovie, iMotion HD, Google Drive / Etherpad

Ohjeistus opiskeluun:

iPadiin tutustuu parhaiten kun sillä ryhtyy suoraan vaan tekemään. Tässä kokonaisuudessa esittelemme kolme mallia: yhteinen kirjoittaminen, video ja valokuva-animaatio joiden avulla pystyt tuomaan tabletit osaksi opetusta ja oppimista. Tabletin painikkeet ja sovellusten toiminnot tulevat tutuksi tekemisen ohessa.

JAKSO 1. Kirjoitetaan yhteistä dokumenttia

Kesto 10 h

Välineet: iPadit

Sovellukset: Etherpad http://muistio.tieke.fi tai Google Drive (Appstore), lisäharjoitukseen Google hangout (Appstore)

Yhdessä kirjoittaminen on yleistyvä työtapa. Se on tehokasta ja tuo työvaiheeseen avoimuutta sekä joustavuutta. Yhteiskirjoittamisen harjoittelemisessa kannattaa opettajana kiinnittää huomiota, miten oppilaat kommentoivat toisten töitä. Eli harjoitellaan samalla sosiaalisen median kirjoittamisen taitoa sekä palautteen antamista ja vastaanottamista verkossa. Katso esimerkki yhteiskirjoittamisesta raahelaisessa Jokelan koulussa.

 Suositeltavat tekstinkäsittelyohjelmat:

Huomaathan, että ilman erikseen myytävää lisänäppäimistöä iPadilla kirjoittaminen on hankalampaa kuin tietokoneen näppäimistöllä. Suunnittele vain kevyitä kirjoitustehtäviä, jos työskentelette tableteilla.

 Tutustu yhteiskirjoittamisen perusteisiin sooc.fi-sivujen Kirjoita yhdessä muiden kanssa -kurssilla

http://www.sooc.fi/noviisi/yhteiskirjoittaminen

JAKSO 1. Harjoitus oppilaiden kanssa. Jaa oppilaat pareittain ja anna pareille tehtäväksi kirjoittaa yhden oppitunnin kotitehtävä yhdessä.

LISÄHARJOITUS: Videoneuvottelu 5 h

Videoneuvottelu tukee mainiosti yhdessä kirjoittamista kun kirjoitetaan etänä.

Perustakaa oppilaiden kanssa videoyhteys vähintään kolmen iPadin välille Google hangout -sovelluksessa. Suositun ja yleisesti käytössä olevan Skypen ilmainen versio ei tue videokuvaa kuin kahdenvälisissä neuvotteluissa, ääni kuitenkin kuuluu. Applen omalla Facetimella onnistuu myös vain kahdenkeskinen videoneuvottelu. Maksullisella Applen iMessage-sovelluksella onnistuu isommalla ryhmällä.

 Kannattaa kokeilla videoneuvottelun perustamista ensialkuun oppilaiden kanssa luokassa. On todennäköistä, että saatte videoneuvottelun perustettua ilman ohjeita. Pidä opettajan huoli siitä, että jos joku oppilas osaa jo kaikki tarvittavat vaiheet, hän neuvoo muita, mutta ei tee itse.

Lataa ja asenna Google Hangouts Appstoresta kaikille tableteille. Sovellus vaatii Google-tilin ja sisäänkirjautumisen.

Löydät suomenkieliset ohjeet Hangouts-videoneuvottelun perustamiseen täältä: https://support.google.com/hangouts/answer/2944865?hl=fi

 JAKSO 2. Tehdään video

Kesto 20 h

Välineet: iPad, iPad 2 tai iPad mini

Sovellus: iMovie (Appstore)

 Katso ensiksi inspiroiva video mikkeliläisen Rantakylän yhtenäiskoulun 5C-luokan puuhastelusta iPadien kanssa, jolla opettaja Mari Muinonen antaa neuvoja toisille opettajille.

Kuvaa seuraavaksi muutamia videoita iPadilla, jotta saat editoitavaa materiaalia iMovieen varten. Pääset kuvaamaan videota valitsemalla Kamera-sovelluksesta videokuvauksen. Noin 3-5 videoklippiä riittää mainiosti. Ota halutessasi kamerasovelluksen avulla muutama valokuvakin. Niitäkin voi laittaa videoon.

Tutustu seuraavaksi iMovie videoeditointi -sovellukseen. Sovellus ladataan Appstoresta. Alla olevassa Prezi-esityksessä käydään läpi vaiheittain iMoviessa tehtävät perustoiminnot videon leikkaamiseen ja julkaisemiseen. Ohjetta kannattaa lukea eri laitteesta kuin sillä millä leikkaat. Kokeile ohjeen avulla videoklippien leikkaamista, valokuvien sijoittelua, kertojaäänen lisäämistä ja musiikin tuomista elokuvaan.

  JAKSO 3. Tehdään animaatio

Kesto: 20 h

Välineet: iPadit

Sovellus: iMotion HD (Appstore)

 Katso ensiksi esimerkki videoiden ja animaatioiden tekemisestä raahelaisessa Jokelan koulussa:

Lataa tableteille ilmainen animaatiotyökalu iMotion HD Appstoresta. Turun koulujen yhteisellä  julkaisualustalla Tuubissa on mainiot ohjeet animaation tekemiseen:

http://tuubi.edu.turku.fi/opas/animaation-perusperiaatteet

Animaation tekemisen muistilista. Käy se läpi oppilaiden kanssa, jotta he sisäistävät idean, miten valokuva-animaatioita tehdään.

Otetaan paljon kuvia suhteessa kohteiden siirtelyyn

Pidetään kamera paikallaan

Varotaan käsiä ja varjoja kuvassa

Täältä löydät kuvalliset ohjeet iMotionin käyttämiseen animaatioiden luomisessa.

 http://tuubi.edu.turku.fi/opas/animaatiotyokaluna-imotion-hd

JAKSO 3. Harjoitus oppilaiden kanssa. Jaa oppilaat noin neljän hengen ryhmiin ja varmista, että kaikilla ryhmillä on tabletti käytössä. Anna oppilaille ohjeiden linkit. He voivat perehtyä niihin tarvittaessa.

Aiheideoita:

Animaatio on erittäin hyvä havainnollistamisväline. Voisvatko oppilaat opettaa toisilleen animaation avulla? Mieti sellainen opetusalue, jonka voit pienempiin osiin ryhmille. Anna heille tehtäväksi luoda stop-motion animaatio aiheesta.

Hienoa! Nyt olette oppilaidenne kanssa jo aika pitkällä. Alla on lisää vinkkejä iPadien koulukäyttöön.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>