Tekijänoikeudet verkkoa hyödyntävässä opetuksessa

Taso: Syventävä – Kesto: ~ 15h.

Kokonaisuuden sisältö (5 jaksoa): orientoituminen tekijänoikeuksiin opetuksessa, verkossa olevien opetusmateriaalien hyödyntäminen, opetusmateriaalien tuominen verkkoon, avointen oppimateriaalien ja resurssien tekijänoikeudet, toiminta verkossa

Työskentelytavasta: Voit suorittaa kurssin jaksoja itsenäisesti, kaverin kanssa tai ryhmässä.

Jakso 1: Orientoituminen tekijänoikeuksiin opetuksessa

Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuasi sinulla on yleiskuva oikeuksistasi hyödyntää muiden tuottamia opetusmateriaaleja opetuksessasi sekä perusvalmiudet hankkia tekijänoikeuksiin liittyvää tietoa verkosta.

Kesto: 3 h

Pedagoginen lähestymistapa: Herättely testin avulla, orientoivat kysymykset, omien tavoitteiden tunnistaminen, pohdinta päiväkirjaan tai keskustellen

Oppimistehtävät:

1. Testaa tietosi

2. Tutustu diaesitykseen

Mitä oikeuksia sinulla on hyödyntäessäsi muiden tuottamia opetusmateriaaleja?

  •  Tarmo Toikkanen (2011): Mitä opettajan tulisi tietää tekijänoikeudesta http://www.slideshare.net/tarmot/mit-opettajan-tulisi-tiet-tekijnoikeudesta (44 min). Diaesitys pohjautuu Toikkasen ja Oksasen (2011) kirjaan (ks. alla).
  • Toikkanen, T. & Oksanen, V. 2011. Opettajan tekijänoikeusopas. Porvoo: Finn Lectura. http://www.opettajantekijanoikeus.fi/opas/

3. Tutustu opettajille suunnattuihin tekijänoikeussivustoihin

Millaista tietoa toivot löytäväsi opettajille suunnatuilta tekijänoikeussivustoilta? Kuinka hyvin eri sivustot vastaavat odotuksiisi?

4. Pohdi esitettyjä kysymyksiä ja huomioitasi itsenäisesti päiväkirjassa tai keskustellen kaverin tai ryhmän kanssa.

Jakso 2: Verkossa olevien opetusmateriaalien hyödyntäminen

Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuasi ymmärrät perusasiat verkossa saatavilla olevien

materiaalien tekijänoikeuskysymyksistä opetuksessa.

Kesto: 3 h

Pedagoginen lähestymistapa: Tutkiva oppiminen, pohdinta päiväkirjaan tai keskustellen

Oppimistehtävät:

1. Selvitä tekijänoikeussivustojen ja kirjallisuuden avulla, mitä tulee tekijänoikeuksien osalta huomioida:

  • verkkomateriaalien esittämisestä lähiopetukseen perustuvissa opetustilanteissa (esim luokkaopetus),
  • verkkomateriaalien hyödyntämisestä verkko-opetusmateriaalien tai -tuotosten kokoamisessa, sekä
  • verkko-opetusmateriaalien tuomisesta verkko-oppimisympäristöön.

Kiinnitä huomiota erityyppisiin materiaaleihin ja niihin liittyviin erityiskysymyksiin.

  •  Opettajan tekijänoikeus http://www.opettajantekijanoikeus.fi/
  • Opettajan työ ja tekijänoikeudet http://www.operight.fi/
  • Kopiraitti http://www.kopiraitti.fi/
  • Toikkanen, T. & Oksanen, V. 2011. Opettajan tekijänoikeusopas. Porvoo: Finn Lectura. http://www.opettajantekijanoikeus.fi/opas/

 

2. Laadi itsellesi selkeästi jäsennelty kuvaus (esim. taulukon muodossa) siitä, miten ja millaista verkkoaineistoa voit käyttää erityyppisissä tilanteissa.

3. Pohdi selvityksesi tuloksia ja huomioitasi itsenäisesti päiväkirjassa tai keskustellen kaverin tai ryhmän kanssa.

Jakso 3: Opetusmateriaalien tuominen verkkoon

Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuasi ymmärrät perusasiat verkkoon tuotavien materiaalien tekijänoikeuskysymyksistä opetuksessa.

Kesto: 3 h

Pedagoginen lähestymistapa: Tutkiva oppiminen, pohdinta päiväkirjaan tai keskustellen

 Oppimistehtävät:

1. Selvitä tekijänoikeussivustojen ja kirjallisuuden avulla, mitä tulee tekijänoikeuksien osalta huomioida:

  • itse tuotettujen materiaalien tallentamisesta (esim. videoiminen, valokuvaaminen) ja tuomisesta verkkoon,
  • muiden (esim. oppilaiden ja kollegojen) tuottamien materiaalien tuomisesta verkkoon,
  • muiden tuottamien materiaalien muokkaamisesta ja muokattujen materiaalien tuomisesta verkkoon

Kiinnitä huomiota erityyppisiin materiaaleihin ja niihin liittyviin erityiskysymyksiin.

  • Toikkanen, T. & Oksanen, V. 2011. Opettajan tekijänoikeusopas. Porvoo: Finn Lectura. http://www.opettajantekijanoikeus.fi/opas/

2. Laadi itsellesi selkeästi jäsennelty kuvaus (esim taulukon muodossa) siitä, miten ja millaista verkkoaineistoa voit käyttää erityyppisissä tilanteissa.

3. Pohdi selvityksesi tuloksia ja huomioitasi itsenäisesti päiväkirjassa tai keskustellen kaverin tai ryhmän kanssa.

Jakso 4: Avointen oppimateriaalien ja resurssien tekijänoikeudet

Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuasi ymmärrät perusasiat avointen oppimateriaalien käytöstä ja Creative Commons -lisensseistä.

Kesto: 3 h

Pedagoginen lähestymistapa: Tutkiva ja kokeileva oppiminen, pohdinta päiväkirjaan tai keskustellen

 Oppimistehtävät:

1. Selvitä, mitä tarkoitetaan avoimilla oppimateriaaleilla ja mistä niitä voi löytää.

2. Etsi verkosta omiin tarpeisiisi soveltuvia avoimia oppimateriaaleja ja resursseja.

 

3. Selvitä, mikä on Creative Common (CC) -lisenssien tarkoitus ja miten CC-lisensoituja resursseja ja oppimateriaaleja voidaan käyttää.

  •  Tarmo Toikkanen (2009): Avoin sisällöntuotanto verkossa (diat 17-22, 12 min)

 

4. Valitse jokin oma oppimateriaalisi (todellinen tai kuvitteellinen) ja mieti, millaisella Creative Common -lisenssillä voisit jakaa sen. Perustele.

5. Pohdi selvityksesi tuloksia ja huomioitasi itsenäisesti päiväkirjassa tai keskustellen kaverin tai ryhmän kanssa.

 

Jakso 5: Toiminta verkossa – tekijänoikeudet, tietosuoja ja käyttöehdot

Osaamistavoitteet: Jakson suoritettuasi ymmärrät perusasiat verkossa toimimisesta tekijänoikeuksien, tietosuojan ja käyttöehtojen kannalta.

Kesto: 6 h

Pedagoginen lähestymistapa: tutkiva ja projektioppiminen, pohdinta päiväkirjaan tai keskustellen

Oppimistehtävät:

1. Valitse työskentelyn pohjaksi jokin kurssi, jolla voisit hyödyntää verkkoa opetuksessa ja/tai oppimisessa.

2. Hahmottele valitsemallesi kurssille, millä tavoin siinä voitaisiin hyödyntää verkkoa.

  • Millainen on kurssin verkko-oppimisympäristö.
  • Millaisia verkkotyöskentelytapoja kurssilla käytetään.
  • Millaisia verkko-oppimateriaaleja oppilailla on käytössään.
  • Millaisia verkkomateriaaleja oppilaan tuottavat.

 

Ideoita verkkotyöskentelytapojen ja -oppimisympäristön valintaan löydät esim.:

  • Koskinen, M. 2013. Sosiaalinen media oppimisympäristöissä: pedagogisia ja toiminnallisia malleja oppilaiden aktivointiin ja aktiiviseen oppimiseen. Raportti. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. http://t.co/ZNWTYnDc41

Koko kurssia ei tarvitse suunnitella toteutettavaksi verkkoon, joten valitse kohdista A-D tarkasteluusi ne, jotka soveltuvat valitsemaasi toteutustapaan.

3. Selvitä, miten sinun tulee sinun tulee ottaa tekijänoikeuskysymykset huomioon valitsemasi kurssin verkkototeutuksen suunnittelussa.

  • verkossa olevien oppimateriaalien hyödyntäminen (ks. jakso 2)
  • opetusmateriaalien tuominen verkkoon (ks. jakso 3)
  • avoimet oppimateriaalit ja CC-lisenssit (ks. jakso 4)

4. Selvitä, millaisia tietosuoja- ja tietoturvakysymyksiä sinun tulee ottaa huomioon valitsemasi kurssin verkkototeutuksen suunnittelussa.

Tietosuojaa ja tietoturvaa käsitteleviä verkkosivustoja:

5. Selvitä, millaisia verkkopalvelujen käyttöön ja käyttöehtoihin liittyviä kysymyksiä sinun tulee ottaa huomioon valitsemasi kurssin verkkototeutuksen suunnittelussa.

  • Tutustu verkkopalvelujen käyttöä ja käyttöehtoja käsittelevään kirjallisuuteen ja verkkosivustoihin.
  • Tutustu valitsemiesi verkkopalvelujen käyttöehtosivuihin.
  • Tutustu verkkopalvelujen käyttöä koskevaan keskusteluun.
  • Toikkanen, T. & Oksanen, V. 2011. Opettajan tekijänoikeusopas. Porvoo: Finn Lectura. http://www.opettajantekijanoikeus.fi/opas/
  • Harto Pönkä (2012) Sosiaalisen median käyttöehdot ja opetuskäytön suositukset. (diaesitys) http://www.slideshare.net/hponka/luoti-some-kayttoehdotjasuositukset

 

Verkkopalvelujen käyttöä ja käyttöehtoja käsitteleviä verkkosivustoja:

 

Verkkopalvelujen käyttöä koskevaa keskustelua:

6. Pohdi selvityksesi tuloksia ja huomioitasi itsenäisesti päiväkirjassa tai keskustellen kaverin tai ryhmän kanssa.

 

One Response to Tekijänoikeudet verkkoa hyödyntävässä opetuksessa

  1. Tarmo Toikkanen says:

    Kurssissa käytetyt linkit ja upotukset luentotallenteisiin eivät enää toimi, koska Slideshare lopetti äänitallennetoiminnon viime keväänä. Pieni osa luentotallenteista on YouTubessa: https://www.youtube.com/playlist?list=PL391D5027880A5FD1

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>